Novinka pre nepočujúcich: Na núdzovú linku 112 môžu odoslať SMS správu

Nepočujúci budú mať od januára možnosť ozvať sa na tiesňové číslo 112 prostredníctvom krátkych textových správ (SMS). Zabezpečiť by sa im tak mal rovnaký prístup k tiesňovým službám. Vyplýva to z novely zákona o elektronických komunikáciách, ktorú podpísal prezident SR Andrej Kiska.

1

(ilustračné foto). Zdroj: iStock

Tiesňové služby sú v súčasnosti ľuďom prístupné bezplatne prostredníctvom národných čísiel tiesňového volania 158, 155 a 150 a prostredníctvom európskeho čísla tiesňového volania 112. „Prístup k tiesňovým službám je však možný len prostredníctvom hlasového telefonického volania, čo je diskriminujúce voči občanom so sluchovým postihnutím a môže v špecifických prípadoch oddialiť poskytnutie pomoci osobám, ktoré sú obeťami násilnej trestnej činnosti,“ uvádza sa v novele, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom vnútra.

Prístup na číslo 112 prostredníctvom SMS správy je tak navrhnutý ako prostriedok alternatívneho prístupu ľuďom k tiesňovým službám. Má slúžiť najmä ľuďom so sluchovým postihnutím, ale je vhodný aj pre ľudí v tiesni, pre ktorých nie je bezpečné telefonovať. Ide napríklad o obete a svedkov páchania násilnej trestnej činnosti.

Posielanie SMS správy na číslo 112 sa však nebude vzťahovať na cudzincov využívajúcich roaming. Takáto služba totiž nie je medzinárodne štandardizovanou a v zahraničí sa neposkytuje, cudzí mobilní operátori možnosť posielať takéto SMS správy nepodporujú. Slovenskí mobilní operátori tak nemajú technickú a ani právnu možnosť zabezpečiť posielanie takýchto SMS správ na číslo 112.

Na základe novely sa má zároveň na Slovensku zabezpečiť príjem a spracovanie volaní eCall. Volanie eCall je tiesňové volanie na číslo 112 z osobného alebo nákladného auta s hmotnosťou do 3,5 tony. Iniciované je buď manuálne posádkou auta v tiesni, alebo automaticky autom v prípade dopravnej nehody.

Od bežného tiesňového volania sa eCall líši tým, že okrem nadviazania hlasového spojenia operátora s posádkou auta je z vozidla prostredníctvom hlasového kanála automaticky odoslaná dátová veta. Tá obsahuje informácie o type vozidla, o jeho polohe a smere jazdy, type paliva a predpokladanom počte pasažierov. Dostupnosť týchto údajov môže podľa ministerstva výrazne urýchliť zásah zložiek integrovaného záchranného systému a zabezpečiť pomoc v tiesni aj v prípade, že posádka auta nie je schopná v dôsledku dopravnej nehody komunikovať a privolať si pomoc sama.